tisdag 21 mars 2017

Fönsterbräden fyllda





Har  tidigare bara hållit mig till
den gröna basilikan, men i år sådde
 jag en mix med den mörklila "Rosie" med.
Nu har de  vuxit till sig bra och 
det går att börja skörda lite. Den lila blir nog
absolut sådd flera gånger.


Så här små var
 malabarspenat plantorna för en månad sen,
 men de växer snabbt när de väl sätter fart.
Fast jag  nu inte är någon stor spenat vän
är de ju åtminstone trevliga för sitt växtsätt.


Så här långt har de nu hunnit ,
och jo jag har nog  ätit av bladen
redan, helt ok i smaken, dessutom
 lär de ju vara rika på vitaminer
och antioxidanter.


I kvistfönstren har pelargonerna  redan
växa till sig en tid och trängs om platserna.
 Har man glömt märka 
vilken pelargon sort det  är,
 är det ju lite extraspännande 
att se sen  när de börjar blomma.


Den här har redan blommat länge
sen den kom ur vinter idet.
Nöjd att den överlevde för den
 är min absoluta favorit.

1 kommentar:

  1. Hej Malin!
    Så kul när det lyckas, och gror. Din pelargon är så fin, har du något namn på den?
    Är ingen stor pelargonvän, men de småblommande är fina.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera